1.0  PAYTRAIL

Information om betalning
Paytrail a?r ett sa?kert betalningssa?tt fo?r dig. Paytrail Oyj har ett av Finansinspektionen beviljat verksamhetstillsta?nd fo?r betalningsinstitut. Tja?nsten administreras av Paytrail Oyj (fo?retags-ID 2122839-7) och a?r en del av Nets-familjen.

Paytrail a?r en betalningsfo?rmedlingstja?nst som vidarebefordrar din betalning till handlaren. Om ditt kontoutdrag eller din kreditkortsra?kning visar en betalning till Paytrail Oyj har vi vidarebefordrat din betalning.

Webbutiken fungerar som marknadsfo?rare av produkter och tja?nster och som leveranto?r av produkter till kunden. Webbutiken tar hand om de lagstadgade skyldigheterna ga?llande butiken samt andra skyldigheter som butiken sja?lv faststa?llt. Om du reklamerar eller returnerar en produkt ska du kontakta webbutiken da?r du besta?llde produkten direkt.

Na?r en webbutik anva?nder sig av Paytrails betaltja?nst kan du hitta en beskrivning av tja?nsten pa? deras webbplats, sa?som t.ex. leveransvillkoren.

Betaltja?nstleveranto?r
Som betalningsfo?rmedlingstja?nst och betaltja?nstleveranto?r fungerar Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med finska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj visas som mottagare av betalningen pa? kontoutdraget eller kortfakturan och vidarebefordrar betalningen till handlaren. Paytrail Oyj har ett verksamhetstillsta?nd fo?r betalningsinstitut. Vid reklamationer ber vi dig fo?rst kontakta produktens leveranto?r.

Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839-7 Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyva?skyla?

www.paytrail.com

Bankavgifter
Du kan använda alla finländska bankers betalningsknappar antingen baserat på eBanking-gränssnitten eller open banking -gränssnitt som erbjuds av bankerna. Med betalningsknapparna kan du betala hos Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Oma Sa?a?sto?pankki, Andelsbanken, POP Bank, Sparbanken, S-banken och A?landsbanken. Pa? ditt kontoutdrag visas Paytrail Oyj som betalningsmottagare, vi vidarebefordrar din betalning till webbhandlaren. Fra?n webbutiken omdirigeras du direkt till din egen bank fo?r att go?ra betalningen pa? ett sa?kert sa?tt.

Kreditkortsbetalningar
I webbutiken kan du betala med Visa, Visa Debit, Visa Electron-, Mastercard-, Debit Mastercard-kort. Webbutiken anva?nder de internationella verifieringstja?nsterna Verified by Visa, Mastercard SecureCode.

Paytrail Oyj sta?r som mottagare av betalningen pa? kortfakturan och vidarebefordrar kundens betalkortsbetalning direkt till handlaren. Kortbetalning sker sa?kert, med ett skyddat betalningsformula?r, och betalkortets uppgifter sparas inte i webbutikens system.

Mobila betalningssa?tt
Mobilbetalningssa?tten MobilePay och Siirto a?r tja?nster som fungerar via en app, da?r kan betalas webbutiksinko?p med banko?verfo?ring fra?n ditt konto eller som kortbetalning fra?n ditt kort genom att acceptera betalningen i den aktuella applikationen.

Apple Pay a?r en tja?nst som fungerar pa? en Apple-enhet som go?r att du kan betala fo?r ko?p med ett betalkort kopplat till enheten.

MobilePay
Villkoren finns pa? MobilePays webbplats.

MobilePays villkor

Siirto
Villkor fo?r Siirto-betalningar:

OP:s allmänna eurobetalningsvillkor (.pdf)
Nordeas användarvillkor för Siirto-tjänsten (pdf)

Apple Pay
Anva?ndarvillkoren finns pa? Apples webbplats.

Apple Pays användarvillkor


2.0 KLARNA CHECKOUT

Nätbetalning

Du kan betala din beställning via din nätbank om du använder någon av följande banker: Nordea, Danske Bank, Aktia, Osuuspankki, Säästöpankki eller S-pankki. Då dras beställningens slutsumma från ditt konto omgående. Observera att det inte går att själv ta bort eller lägga till böcker till en beställning som är betalad med nätbetalning. Om du betalat din beställning med nätbetalning och vill göra ändringar ska du ta kontakt med vår kundservice och uppge kontonummer för eventuell återbetalning.


Faktura

För privatpersoner, institutionskunder och företag erbjuds fakturabetalning i samarbete med Klarna AB. Vår fordran överlåts därmed till vår samarbetspartner Klarna, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans. Betalning ska ske till Nordea på angivet konto. Segoria hanterar Klarnas inkassoärenden.

OBS att det är väldigt viktigt att betalning sker till det kontonummer som står angivet på den aktuella fakturan.


Kreditkontroll

Vid val av fakturabetalning ges genast besked om ansökan har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. I samband med detta kan Klarna komma att ta en kreditupplysning. Skulle ansökan inte bli beviljad är ni välkomna att välja ett alternativt betalningssätt eller kontakta Klarna på telefon 09 4259 9771 (vardagar 918) eller kontakta Klarnas kundtjänst <http://klarna.com/fi/osta-klarnalla/tuki/kundservice>.


Klarna faktura

Privatpersoners beställningar skickas mot faktura som förfaller till betalning efter 14 dagar om inget annat anges. Fakturan skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Ingen fakturaavgift tillkommer.

För företag och offentlig förvaltning skickas beställningar mot faktura som förfaller till betalning efter 30 dagar om inte annat anges. I fältet för fakturareferens kan du ange referensinformation som kommer att följa med ordern och skrivas ut på fakturan. Ingen fakturaavgift tillkommer.

Vi förbehåller oss rätten att, om särskilda skäl föreligger, stryka beställningar utan föregående avisering.

Du hittar all information om dina fakturor och betalningar under ditt konto/fakturor på hemsidan. Du kan också gå direkt till vår samarbetspartner Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med hjälp av ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans referensnummer. Där kan du också flytta förfallodatumet upp till 10 dagar. Det går också bra att kontakta Klarna på telefon 09 425 9 9771 (vardagar 0918).

Klarna konto (delbetalning) Genom vår samarbetspartner Klarna kan vi erbjuda privatpersoner alternativet att delbetala via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet (dock minst 9 euro i månaden). Observera att du när som helst kan betala av hela kvarvarande skulden. En aviavgift om 3,95 euro tillkommer per månadsfaktura.

Här finner du fullständiga villkor för Klarna konto.

Om du har valt att betala med faktura, men ångrar dig, och vill ändra till delbetalning med Klarna konto, går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna på info@klarna.com <mailto:info@klarna.com> eller 09 4259 9771.

OBS! För tillfället skickar Klarna ut information och avbetalningsavtal (osamaksusopimus) endast på finska, vilket vi beklagar. Vi jobbar i samarbete med Klarna för att få allt information och dokumentation tillgänglig även på svenska så fort som möjligt.


Dröjsmålsränta och påminnelseavgifter

Om betalning inte inkommer i tid skickar Klarna en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift om 5 EUR, samt dröjsmålsränta om fn 11,50%. Denna påminnelse skickas ut till den adress som är angiven på beställningen. Betalning ska ske till det konto som anges på fakturan. Segoria hanterar Klarnas inkassoärenden.


Kortbetalning

Vi tar emot korten VISA och Mastercard/Eurocard. Vi är mycket noggranna med säkerheten när du anger kreditkortsnummer. All korthantering sker krypterat (SSL) hos vår PCI-certifierade säkerhetspartner DIBS. Du kan välja att spara dina kortuppgifter vid kortbetalning för att enklare och snabbare kunna handla vid nästa köp. Inga kortuppgifter lagras någonsin hos oss, utan de sparas istället hos vår säkerhetspartner DIBS.

När du lägger din beställning reserveras beloppet på ditt konto, och betalningen dras först när böckerna skickas från oss.


Avbokning vid kortbetalning

Om du har betalat med kort och något i din order avbokas av dig eller oss kommer du automatiskt att få tillbaka pengarna till ditt konto, vanligtvis inom en vecka.